I denna intervju i vår Tunstall Talks-serie, möter VD Johan Lenander Development Director Per Ljungberg, som med sin expertis bidrar till att vi idag är en ledande helhetsleverantör av trygghetsskapande teknik i Sverige.



Johan möter Per

aug 19, 2024

I denna video kan du se och höra om Johans möte med Per Ljungberg, Development Director på Tunstall. Det blir ett spännande samtal om digital utveckling, praktiska och ekonomiska värden av digitala, smarta och säkra lösningar som skapar värde för brukare, vårdpersonal och kommuner.

Vad är Tunstall Technology Group?

Tunstall Technology Group är en teknikutvecklingsenhet som finns i flera länder; Sverige, England, Tyskland och Spanien. Vi utvecklar lösningar för hela teknikområdet, vår egen hårdvara, vår egen mjukvara - från sensorer till våra Trygghetscentraler. Vi är aktiva på flera olika marknader och teknikområden. Vi har en mycket bred och djup teknisk kompetens inom bolaget som vi byggt upp under många år. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att den är helt unik i vår bransch. Jag är mycket stolt över vårt team och det vi tillsammans utvecklar och levererar.

Vad är värdet för svenska kunder med en global utveckling?

För våra svenska kunder är vinsten att tekniken vi utvecklar här används i flera länder. En annan fördel är att Sverige digitaliserades väldigt tidigt och teknikutvecklingen har kommit långt och de lösningar vi utvecklat till Sverige börjar nu användas i andra länder. För oss innebär det att vi kan utveckla produkter med större serier och slå ut utvecklingen på fler marknader. Det blir alltså bättre produkter i slutändan.
Vi har designat och utvecklat en väldigt framgångsrik produkt i Sverige, den framtidssäkrade trygghetstelefon Lifeline Digital som nu introduceras brett i många länder. Tidigare i år lanserade vi en ny SIM-tjänst, Virtual Dual SIM, som är utvecklad i samarbete med Telenor IoT. Virtual Dual SIM säkerställer tillgängligheten för trygghetstelefonen vid en temporär driftstörning hos SIM/IoT operatören. Lösningen är idag tillgänglig i Norden.
I Sverige erbjuder vi en helhetslösning, vi kan ta hand om hela den digitala larmkedjan från alarm till Trygghetscentral - något som skapar trygghet för våra kunder.

Hur använder Tunstall data?

Vi samlar in data från många olika sensorer. Både från sensorer som våra användare bär på sig och från sensorer som finns hemma hos våra användare. Genom att använda data kan vi göra våra tjänster mer proaktiva.Idag sker följande; när något hänt larmar användaren. Tunstall Trygghetscentral tar emot larmet och ser till att användaren får den hjälp han eller hon behöver. Det vi vill göra är med hjälp av data kunna erbjuda en proaktiv tjänst så att olyckan inte behöver inträffa. Det kan till exempel handla om rådgivning så att en olycka så att en olycka kan undvikas och det därmed skapar en ökad trygghet hemma för den enskilde individen.

Hur kan vi hjälpa de äldre med hjälp av AI och hur kan det underlätta för omsorgspersonal ute i kommunerna?

Man kan använda artificiell intelligens för att titta efter avvikelser i det insamlade data. De här avvikelserna kan man sedan använda för att identifiera där man behöver sätt in proaktiva åtgärder. Det är att gå från en reaktiv till en proaktiv tjänst. Man kan se ett embryo av den här tekniken redan ute på marknaden. Tunstall och hela marknaden är i en begynnande fas och jag skulle vilja säga att det kommer att komma fler tjänster under den närmsta tre till femårsperioden. Vi kommer att se väldigt välutvecklade tjänster inom bara något år.

Vilka är de stora trenderna inom välfärdsteknik och vård- och omsorg?

Det finns ett antal tekniktrender jag tror kommer vara jätteviktiga för oss inom hälso- och sjukvård inom en snar framtid. En av dem är data och hur vi samlar in data, hur vi skyddar data och hur vi behandlar data. En annan trend jag ser är runt kommunikation. Vi kommer att få tillgång till snabbare och mer tillförlitliga kommunikationssystem som 5G och vi kommer att få tillgång till Cloud. Utvecklingen går snabbt men vi står mycket väl rustade för framtiden!




Jag skulle vilja gå så långt som att säga att vår kompetens är helt unik i vår bransch. Jag är mycket stolt över vårt team och det vi tillsammans utvecklar och levererar.

Per Ljungberg, Development Director Tunstall


Lifeline Digital

Ny teknik gör social interaktion enklare genom att anslutningar till andra enheter exempelvis smarta högtalare, surfplattor och smarta telefoner.

Läs mer

Dual SIM

Dual SIM för Lifeline Digital trygghetstelefon säkerställer kontinuerlig uppkoppling.

Läs mer

TES-plattform

Ett integrerat system för optimal schemaplanering och insatsregistrering som ger optimalt stöd i vårdpersonalens arbete.

Läs mer